לכתחילא אריבער

"ואתהלכה ברחבה"

הפתגם ״מלכתחילה אריבער״ – המבטא את תמצית שיטתו של כ״ק אדמו״ר מהר״ש – האדמו״ר הרביעי – רבנו שמואל מליובאוויטש, בעבודת ה' נעשה ע״י הרבי, נשיא דורנו ליסוד מוסד, וכיוון דרך עבור כל יהודי בעניני הכלל והפרט, תורה ומצוות ודברי הרשות כרצון ה׳, ובדרך להבאת הגאולה.

כה הרבה הרבי להדגיש זאת, עד שלאחרונה נדפס ספר של כ-280 עמודים בשם ״לכתחילה אריבער״, ובו קטעים מתורת הרבי אודות פתגם זה, מעט הכמות ורב האיכות. לפנינו, מכתב נוגע ללב, שכתבו כ״ק אדמו״ר מוהריי״צ (אג״ק אדמו״ר מוהריי״צ, ח׳׳א עמ' תרט"ז), המתאר כיצד בתחילת נשיאותו, פרץ דרך חדשה להצלת היהודים והיהדות, בתקופת המשבר הקשה ברוסיה דאז. דרך שאת פירותיה המשובחים טועמים אנו כיום, ומחיל אל חיל. זהו המקור הראשון שבו נתגלה הפתגם ״מלכתחילה אריבער״.     

״תנאי החיים בימים ההם, הכללים והפרטים, אי אפשר לתאר גם בעט סופר מהיר, בכל זה בלי להתחשב עם כל זה, הנה בעזרתו ית׳ עלה בידי, לאסוף כל החומר הדרוש, ובתחילת שנת תרפ״ג נסעתי למאסקווא, ומטרת נסעתי היתה, להתחיל העבודה, בתיקון כל העניינים, בעניני חיזוק התורה והדת, על-פי החומר שנקבץ אצלי משך שנת תרפ״ב.

בבואי למאסקווא, מצאתי תהפוכה גדולה. – הגם שהייתי בקיץ תרפ״ב במאסקווא והתעכבתי במאסקווא כששה שבועות ובפטרבורג כשבוע, ובהיותי קיותי אשר כבעבור איזה זמן ויתקבץ אצלי החומר הדרוש, אוכל בעזרתו ית׳ להתקרב אל העבודה, ועל מנת זה נסעתי למאסקווא תחלת שנת תרפ״ג. אמנם בבואי נוכחתי לדעת כי אלו אשר עמדו לימין רעיוני והצעתי בקיץ תרפ״ב, כי צריכים לעשות בענין החזקת התורה והיהדות, נתקררו במשך הזמן, ומהם האומרים, כי מה אפשר לעשות, ואלף פעמים שמעתי אומרים לי, להמשכיל בעת ההיא ידום.           

מצבי הפרטי בעת ההיא היתה אשר בנסעי למאסקווא, הוכרחתי להלוות גמ״ח על פתקא שלי, למען הניח איזה סכום על ההוצאה, ובבואי למאסקווא הביטו עלי כעין ״מקבל הבא ללקוט…״ לא אכחד אשר בזכרי היום ובכל יום, את מצב נפשי אז, לא אוכל להתאפק מלבכות. התאכסנתי אז בבית דירתו של ר׳ נחמי׳ גינזבורג . . ואיזה ימים התבוננתי בהמצב הכללי עד כי החלטתי אשר עלי להבליג על כל המכשולים ולחרף נפשי בעבודה ומעשה לטובת התורה מבלי להתחשב עם כל אשר יאמר עלי.

הוד כ״ק אאמו״ר זצוקללה״ה נבג״מ זי״ע סיפר לי אשר הוד כ״ק אאזמו״ר – אביו הק׳ – (המהר״ש) אמר, וז״ל הק׳: די ועלט זאגט אז מי קען ניט ארונטער דארף מען אריבער, און איך האלט אז מי דארף לכתחילה אריבער. [=כשלא יכולים ללכת מלמטה צריכים ללכת מלמעלה, ואני סובר שמלכתחילה צריכים ללכת מלמעלה].

המאמר הזה היה לי ליסוד, ובטלתי בביטול גמור את כל הדיבורים של המקררים אותי, והאומרים לי שאין מה לעשות, ודרשתי מהרב … ז״ל אשר יקרא לאסיפה נמרצה אחדים ממינסק, ויטעבסק, חארקוב, קיוב, יקטרינוסלב, פטרבורג ועוד, והערכתי לו סדר היום בפתקי השאלות וענינם, והרב … ז״ל ענה בשלילה גמורה כי הוא לא יקרא לשום אסיפה כי יודע הוא אשר כולם חושבים שאין מה לעשות וצריכים לחכות, וכה עבר שבוע ימים ודברנו כשלשה פעמים והוא באחת אשר לא יעשה שום אסיפה.

אז, אחרי ההתראה שהנני עושה על דעת עצמי – קראתי לכל אלו העיירות האמורים והגבלתי להם מועד מוגבל, ומה נפלא הדבר אשר במשך כעשרה ימים כבר נתקבלו ידיעות מכל המקומות כי נכונים המה לבוא, וכן היה כי כולם כאחד באו והרצאתי לפניהם רעיון העבודה בפועל וכולם הסכימו על ידי, ומני אז הותחלה העבודה…

יום הולדתו של הרבי המהר״ש שחל בחודש אייר (בב׳ בו), מהוה לימוד הוראה ונתינת כח לכאו״א מישראל בנוגע לכללות הנהגתם בכל יום במשך כל השנה. (מדברי הרבי, ב׳ אייר תנש״א).

(פנימיות 64 – אייר ה'תשנ"ט מאת הרב יוסף אברהם פיזם)