באתי לגני – פעולת נשיא הדור

הדור השביעי

את תפקידו ויעדו של דורנו, ה״דור השביעי׳׳ מאדמו׳׳ר הזקן בעל התניא והשו״ע, ואת הדרך הסלולה המביאה ליעד הנכסף, גילה הרבי בקדשו, מיד ב״מאמר החסידות״ שאמר לרגל הכתרתו, ב״יו״ד שבט״ ה׳ תשי״א, עת קיבל את הנשיאות בגלוי.

הכל כתוב שם במאמר ״באתי לגני״ המפורסם: מהו תפקיד הדור? כיצד משיגים את המטרה? מה מטרת ה״ירידה״ שסובב ה' ע״י חטא עץ הדעת והגלות המרה? מדוע דווקא צדיק הדור מבית דוד סובל ייסורים כה קשים? מהי התוצאה המשמחת של כל זה? – והדברים מאירים כנתינתם, וכששומעים אותם מה״הקלטה״ שישנה, הם מעוררים שבעתיים, כשקולו הקדוש של הרבי נשמע בבכי עצור, רווי כיסופים לגילוי השכינה.

הבה נדלה פנינים ונצטט מתוך המאמר: ובכן מהו תפקיד הדור? משה רבינו, השביעי לאברהם, הוריד את השכינה במתן תורה – למטה בארץ לאחר שנסתלקה מהארץ בחטא עץ הדעת. רק לאחר שנסתלקה השכינה עם החורבן והגלות, עומדים שבעה צדיקים, החל מבעל התניא, ומורידים את השכינה, מהרקיע השביעי. וכשם שמשה רבנו הוריד את השכינה ״למטה בארץ״ כך ״הדור השביעי״ מוריד שכינה למטה בארץ. ובלשון הרבי: ״והנה זה תובעים מכאו״א מאיתנו, דור השביעי, דכל השביעין חביבין, דעם היות שזה שאנחנו בדור השביעי הוא לא עפ״י בחירתנו ולא ע״י עבודתנו, ובכמה ענינים אפשר שלא כפי רצוננו, מ״מ הנה כל השביעין חביבין, שנמצאים אנחנו בעקבתא דמשיחא, בסיומא דעקבתא, והעבודה – לגמור המשכת השכינה, ולא רק שכינה כי אם עיקר שכינה, ובתחתונים דוקא״.

כיצד משיגים את המטרה? – מבאר הרבי, שיש ללמוד מה״ראשון״ שהוא אברהם אבינו, אשר פרסם והחדיר בעולם את האמונה בה', המחיה ומהווה את העולם, ואשר יש לחיות בעולם באופן הרצוי לפני ה׳. זו הייתה עבודתו של אברהם אבינו: הקריא את שם ה׳ בפני כל עובר ושב, וזה תפקידנו – להחדיר בעולם את האמונה בה׳. וכשם שאברהם אבינו לא חיפש לעצמו להגיע למעלת מסירות נפש, אלא ״זרק״ את עצמו לעבודת ה', מתוך ביטול לה׳, ומחשבה על ״רצון ה״׳, ולא על המעלה אליה יגיע ע״י עבודתו, כך גם עבודתינו צריכה להיות באופן של ״שטות דקדושה״, כלומר – במסירות נפש – ״למעלה מהשכל״, מתוך ביטול לה׳, מה שמאפשר לפעול מתוך אהבת ישראל אמיתית.

מה מטרת ה״ירידה״? – ״על ידי זה נעשית דירה בתחתונים, באתי לגני, במדריגה יותר נעלית מקודם החטא, דכמו בסותר בנין הקודם, על מנת לבנות, הרי פשיטא שבנין החדש צריך להיות במדריגה יותר נעלית מבנין הקודם״… ועל ידי העבודה באופן כזה, יומשך עיקר השכינה למטה בעולם הזה הגשמי והחומרי, ויהיה עוד במדריגה יותר נעלית מקודם החטא, וכמ״ש במשיח ״ונשא מאד״, יותר מאדם הראשון ואפילו כמו שהיה קודם החטא״. ״וזהו פנימיות הכוונה של ירידת והשתלשלות העולמות ועניין החטא ותיקונו וענין סילוקן של צדיקים, שעל ידי זה יהיה ״אסתלק יקרא דקב״ה״, וכשיוציאנו מהגלות ביד רמה ולכל בני ישראל יהיה אור במושבותם, יהיה ״אז ישיר משה ובני ישראל וגו׳ הוי׳ ימלוך לעולם ועד״!

מהי הסיבה לייסורי ״צדיק הדו"ר"? – ״וכ״ק מו״ח אדמו״ר אשר חליינו הוא נשא ומכאובינו סבלם, והוא מחולל מפשעינו מדוכא מעוונותינו, הרי כשם שראה בצרותינו, הנה במהרה בימינו ובעגלא דידן, יגאל צאן מרעיתו מגלות הרוחני וגלות הגשמי גם יחדיו ויעמידנו בקרן אורה. אבל כל זה הוא עדיין ״גילויים״ ועוד יותר – שיקשר ויאחד אותנו במהות ועצמות אין סוף ברוך הוא״.

מהי התוצאה המשמחת של כל זה? – ״וכיון שעברנו את כל הענינים, הנה עכשיו אין הדבר תלוי אלא בנו דור השביעי ונזכה להתראות עם הרבי כאן למטה, בגוף, ולמטה מעשרה טפחים, והוא יגאלנו״!

ובעמדנו בחודש שבט, בתחילת שנת החמישים לנשיאותו המופלאה של הרבי, אשר ממשיך להושיע את ישראל באותות ומופתים – ״מעשים שבכל יום׳׳, זה הזמן להתחזק במשימה, מתוך הידיעה – שחמישים שנות פעילות ברוחו של מאמר ״באתי לגני״, כבר פעלו את פעולתם, מכוחו של נשיא הדור, ומי״ד ממ״ש תתקיים נבואת כ״ק אדמו״ר נשיא דורנו משיח צדקנו: ״הנה זה מלך המשיח בא״ כי ״הגיע זמן גאולתכם״, ״והיתה לה׳ המלוכה״!

(פנימיות 61 – שבט התשנ"ט – הרב יוסף אברהם פיזם)