מכתבים למערכת פנימיות

מנהג אמירת פרק תהילים מתאים למספר שנותיו

עפ״י מנהג הבעש״ט שסגולה היא לומר את פרק התהילים המתאים למספר שנותיו, נוהגים החסידים לומר גם את הפרק של האדמו״ר. עפ״י מנהג זה, יתחילו החסידים וכל הנלווים אליהם שיחיו, לומר בי״א ניסן יום הולדתו של הרבי , את פרק צ״ח שבתהילים. בכותרת לפרק, המיוחסת לאחד מגדולי ישראל, נאמר: ״בו יסופר היאך ישראל יתנו שבח להקב״ה על הגאולה״. דברים אלו מתקשרים עם שנת היובל לנשיאות הרבי ועם דברי גדולי ישראל המקובלים על זמננו במיוחד בקשר עם שנת ה׳תש״ס, ברוח נבואת הרבי ״הנה זה משיח בא – הגיע זמן גאולתכם״. –  ד. בן עזרא – קרית אתא (פנימיות 63 ניסן ה'תשנ"ט פרקו של הרבי)

התקשרות לצדיק הדור

בהמשך למה שכתבתם בגליונות 61-62 של ״פנימיות״ בענין ההתקשרות לצדיקים בכלל ולצדיק הדור בפרט, מצאתי אגרת של כ״ק אדמו״ר מה״מ ב״אגרות קודש״ ח״ג עמ׳ ר"כ, המופנית אל הגה״ח המשפיע הרש״ח קסלמן ע״ה בענין זה, וזו לשון קדשו:

״בטח אצל הלומדים, הגדולים עם הקטנים, ופשיטא בכל הכתות כולם של ״תומכי תמימים״ ו״אחי תמימים״, יש קביעות לימוד מאמרי או שיחות כ״ק מו״ח אדמו״ר שליט״א, שהוא דוקא נשמה כללית של דורנו, וההתקשרות צריכה להיות בכל, ועל אחת כמה וכמה ע״י תורתו, שזהו עצומ״ה וזהו ממוצע המחבר״. עכל״ק. האגרת היא מתאריך יום הבהיר י״ד כסלו ה׳תש״י. – אברהם ח. – חיפה

(פנימיות 63 ניסן ה'תשנ"ט – התקשרות לנשיא הדור)

עתה ידעתי

כיון שאתם עוסקים בענין הסברת סוגיות בתורת החסידות ובעניני משיח וגאולה, מן הסתם תואילו לפרסם כמה מילים טובות על ספר חשוב ומוצלח, שיצא לאור לאחרונה, העוסק בהסברה תורנית בנושא ״התגלות מציאותו של מלך המשיח בדורנו״. כוונתי לספר ׳׳עתה ידעתי״, מאת הרב חיים ששון הי״ו.

המיוחד שבספר, שהוא מהוה אוצר בלום בעניני משיח וגאולה, מתוך המקורות, ואך ורק מתוך המקורות. פשוט מדהים לראות את אוסף המקורות מכל גדולי ישראל בענינים אלו.

ההסברה התורנית שבספר, מרשימה ביותר. התוכן מוגש בסגנון קולח ובהיר להפליא. ישנו ציון מקורות מדויק לכל פרט, ממש עבודה תורנית רצינית ומכובדת, שמוגשת בצורה קלה ושוה לכל נפש.

חן מיוחד מתווסף לתוכן הדברים, בכך שמתלווים אליהם רמזים נפלאים על פי פרד״ס, שממתיקים את הדברים.

מצוה לפרסם יצירה חשובה זו, שמסבירה את הענין הנעלה ביותר שבעולמו של כל יהודי, בצורה מובנת ומשכנעת.

א.פאר – עיה״ק ירושלים  (פנימיות 64 אייר ה'תשנ"ט – עתה ידעתי)

מספר רמזים מאלפים ליום ״ג׳ תמוז״

א. הרבי מבאר בשיחה, שיום ג׳ תמוז חל באותו יום בשנה שחל ט׳ באב, וי׳׳ז תמוז, וכן יום ראשון של פסח בו נגאלו אבותינו, ומגלה שמכך רואים שליום זה שייכות עם הגאולה העתידה.

ב. הרב המקובל הגה״ח ר' יצחק גינזבורג מצא והסביר כי ״ג׳ תמוז, בגימטריא: ״עוד משיח חי״. וכן ש״ג׳ תמוז״ בגימטריא ״נגלה וחוזר ונכסה״ כפי שנאמר על המשיח.

ג. בספר ״עתה ידעתי׳ מביא הרב חיים ששון: ״ג׳ תמוז ה׳תשנ״ד׳ עולה גימטריא בדיוק הפסוק ״ויסע ישראל ויט אהלה מהלאלה למגדל עדר״ (וישלח ל"ה,כ"א.). על פסוק זה מפרש ר יונתן בן עוזיאל: ״אתבא דמתמן עתיד לאתגלי מלכא משיחא בסוף יומיא״. כלומר: המקום שממנו עתיד להתגלות מלך המשיח באחרית הימים.

בברכה לגאולה שלימה. א׳ התמימים – ישיבת תות״ל כפר חב״ד

(פנימיות 65 תמוז ה'תשנ"ט – מספר רמזים מאלפים ליום ג' תמוז)

עשת ספדים – אין קץ

רציתי להביע התפעלותי מהמדור ״תורת מנחם״, אשר במסגרת מדור צנוע זה נסקרו בקצרה עד כה כ-65 ספרים מתורתו של גאון הגאונים המופלא בדורות הרבי מליובאוויטש.

לנגד עינינו ממש תופעה שמיימית: א. יבול מבורך עשיר ומגוון, יבול אדיר שאין בדומה לו, בכל מקצועות התורה שבפרד״ס, בנגלה ובנסתר, ובעניני הגאולה וביאת המשיח. ב. ״תורתו מתברכת״ – אברכים תלמידי חכמים ״נטפלים״ לדברי תורתו ודבקים בה בשקיקת נפש, הופכים בה והופכים בה, עושים לה ״אזניים לתורה״, מלקטים ומסדרים, דולים ומשקים. כך דברי תורתו, בכל נושא, מוגשים לכל, תורה מפוארת בכלי מפואר, והמעיין ממשיך להתגבר. רק לאחרונה יצאו הספרים הנפלאים: ״אוצר חידושים בש״ס על מסכת סנהדרין״ שליקט וערך לסוגיות ערוכות הרה״ג ר שלום דב וולפא שליט״א מתורת רבינו, והספר ״הנה ימים באים״ מאת הרב מנחם מענדל רייצס שי׳ שליקט וערך סוגיות מרתקות בתורת הגאולה מאוצרות רבינו. ועוד היד נטויה בע״ה עד ביאת גואל.

מה אומר ומה אדבר? אין קץ לקדושתו ואין קץ לתורתו, והצלחה אלוקית זו תביא בקרוב לייעוד ״תורה חדשה מאיתי תצא״ בעגלא דידן. –  א. פאר ירושלים ת"ו

(פנימיות 66 אב ה'תשנ"ט – עשות ספרים – אין קץ)

הפסק נגזר גם למעלה

ראיתי בגליון פנימיות האחרון, הרמז הנאה שכתבתם ש"עמא דבר" אומר שתש״ס הוא ראשי תבות – תהא שנת סגולה, שזה קשור עם העליה מחיל אל חיל בגאולה שבפתח. ומהראוי לציין למבואר אודות החשיבות ד״עמא דבר אומר״ בענין ביאת המשיח, מהמובא ב״פרי דוד״ על הש״ס ח״ב דף ז' ע״ב:

״כפי הנודע שהפסק מבית דין של מעלה נמשך לפי הפסק דין שיוצא מב״ד של מטה, וכפי מה שנחתך על פיהם כן יקום ומאושר למעלה, ונדון מזה גם כן לענין ביאת המשיח המוזכר בחזיון דניאל, אף שהוא סתום וחתום ורבו המבוכות בפשט המקראות שם. בכל זאת: הגע בעצמך! אילו הסכימו כל ישראל כאיש אחד להבין בפשט הכתוב שרצון ביאת המשיח הוא לזמן פלוני, בהכרח ה״ה נגזר הפסק גם למעלה שיבוא באותה שעה, דהא זה הקרא כן ענינו ככל התורה כולה התלויה רק לפי פסק דיננו.

ולכן אפילו רק רוב ישראל יסכימו לפשט ההוא, מחויב להיות גם כן ביאתו לאותו זמן, ע״פ גזירת התורה ״אחרי רבים להטות״, אלא דהחסרון הוא מפירוד הדיעות… אך בעקבתא דמשיחא, רוב ישראל בודאי יסכימו בפשט הכתוב על קירוב הזמן, או אז ארוכתנו מהרה תצמח.

בברכת כתיבה וחתימה טובה וגאולה שלמה. – משה י. כהן בני ברק

(פנימיות 67 ראש השנה ה'תש"ס – הפסק נגזר גם למעלה)

בני, אל תתיראו

לאור הדיבורים הרבים אודות מלחמה אפשרית במפרץ הפרסי, עם השלכות לגבי אה״ק, ראוי לפרסם שוב את דברי הרבי ב״מהדורה הראשונה״ של מלחמת המפרץ, ודברי צדיקים חיים וקיימים לעד. וזלה״ק: …״דבר הפשוט הוא, עד כדי כך שלא צריכים אפילו לעורר על כך, שלאחרי השואה – לא תקום פעמיים צרה, לא מעין דיליה ולא מקצתיה ר״ל. ואדרבה: יהיה אך טוב וחסד, ובטוב הנראה והנגלה, לכל יהודי ולכל בנ״י בכל מקום שהם ובהדגשה – טוב הנראה והנגלה!!!

… על אחת כמה וכמה בדורנו זה עצמו – בזמנים אלו שהאומות מתגרות זו בזו, כשלבני ישראל ישנה הבטחה מיוחדת מהקב״ה ״בני אל תתיראו, כל מה שעשיתי לא עשיתי אלא בשבילכם״ (יל׳׳ש ישעיה, רמז תצ״ט). נוסף על ריבוי ההבטחות בתורה ״שלא ינום ולא ישן שומר ישראל בכל מקום שבעולם שבו נמצאים יהודים גם בחוץ לארץ, ועל אחת כמה וכמה, בארץ הקודש שנקראת בתורתנו הקדושה והאמיתית: ״ארץ אשר תמיד עיני ה׳ אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה".

וכדברי המדרש שם, שציטט הרבי בענין מלחמה זו "משיח עומד על גג בית המקדש ואומר: ענוים, הגיע זמן גאולתכם" וכפי שהכריזו ומכריזים עתה", (כלשונו הק׳ של הרבי אז).

א. פאר – ירושלים

(פנימיות 68 י' שבט ה' תשס"ג – בני אל תתיראו)