אין לך דור שאין בו כמשה

צדיק יסוד עולם

מאז ומעולם, בכל דור היה ״צדיק יסוד עולם״, שבזכותו העולם קיים, וכדברי חז״ל: ״איך לך דור שאין בו כמשה״ ו״אין לך דור שאין בו כיעקב״, וכדברי ה״מגלה עמוקות״ – ש״נשיא״ – ראשי תיבות – ניצוצו של יעקב אבינו, כך שמוכרח להיות נשיא הדור, בכל דור, אף שישנם עוד צדיקים גדולים בדור.

במיוחד מאז התגלה הבעש״ט ושיטת החסידות, נודע המושג של צדיק ונשיא הדור, אשר מעלת נשמתו, היא היותה ״נשמה כללית״, במדריגת ״יחידה הכללית״, שהיא נשמת ה״משיח שבדור״. ומני אז, משתדלים להיוודע מיהו צדיק הדור ולהתקשר אליו, וכל חסיד אמיתי של צדיק אמיתי, מאמין היה שרבו הוא זה.

והנה, בדורנו זכינו שהדבר גלוי ביותר: מצד התכונות והמעלות הגלויות לכל, הרבי נשיא דורנו כבר נתגלה כפלא הדורות בתורתו המופלאה המחזיקה מאות כרכים בכל מקצועות התורה בנגלה ובנסתר, וכל רז לא אניס ליה. רוח קדשו ונבואותיו הן מהמפורסמות. ברכותיו הקדושות, ניסיו ונפלאותיו, תפילתו וניגוניו. היותו לוחם מלחמת ה׳, מחזק בדקה של תורה ומקים עולה של תורה ותשובה בכל פינה מכדור הארץ שיש בה יהודים, ומחדיר רוח טהרה בעולם כולו, ע״י הפצת צדק ויושר גם בין אומות העולם כהכנה לגאולה. ומה נפלא הדבר אשר בעיני בשר רואים כיצד הוא שופט את ישראל גם עתה באמצעות ה״אגרות קודש״ וכיו״ב, אשר כל מבקש ה׳, זוכה לתשובות, וברכות המתקיימות באופן ניסי, בהיקף מדהים שלא ראוהו מעולם.

זאת, ועוד: כשמבקשים לדעת מיהו ה״צדיק יסוד עולם״, מחפשים ומתבוננים מיהו המשפיע על הנהגת הדור, שחותמו מורגש, ואז מוצאים: הרבי הוא זה ש״פתח את השער״ לכל הפעולות והשיטות בהפצת היהדות ולימוד התורה המקובלות כיום. תמיד היה הוא החלוץ שסלל את הדרך, כשרבים לא זוכים לרדת לסוף דעתו, אך כעבור שנים, הצטרפו כולם.

לדוגמא: א. עצם העובדה שיש לפעול לקירוב רחוקים ולעסוק בקירובם, דבר שהיה מופרך בעבר, לדעת רבים, ועכשיו כולם עוסקים בזה בהצלחה רבה, כפי שניבא על כך הרבי מאז.

ב. הפצת יהדות בדרכי נועם, באהבה ובסבר פנים יפות ולא באיומים ח״ו. דרך שנתקבלה מאוד בזמננו. דרשנים רבים שינו את סגנונם מהקצה אל הקצה, כפי שיטת הרבי, שרק זו הדרך שתצליח בזמננו.

ג.זיכוי במצוות. זיכוי הרבים במצוות, באות בספר תורה וכו'. רבים פועלים היום בזיכוי במצוות ולא רק בהסברה שכלית. זאת כפי שיטת הרבי מאז, לקרב יהודים ע״י זיכוים במצוות, ומצוה גוררת מצוה.

ד. לימוד ועיסוק בעניני משיח וגאולה בכל חלקי התורה: בכל הארץ מתקיימים ע״י כל החוגים הרצאות בנושאים אלו, וערוצי הקודש עוסקים בכך השכם והערב, תחת אשר לפני מספר שנים היה ״קשר של שתיקה״ בנושא.

ה. אמונה חזקה וגלויה שמשיח ממש בפתח, ושיש להוסיף במעשים טובים כדי לזרז בואו. אמונה ודיבור על כך שמשיח כבר נמצא, אמונה ואיחולים חמים ש״היום יבוא משיח״. רוח שמנשבת בארועים, עצרות, שיעורים והרצאות שבכל החוגים ובכל ערוצי הקודש. וזאת תחת אשר לפני מספר שנים, היה צורך להתווכח ולהתחנן על עצם התפילה על הגאולה והאמונה הברורה כי קרובה היא מאוד. נשתנו העיתים, לטובה, ב״ה, והשפעתו של צדיק הדור, על נשמותיהם הטהורות של עם ישראל, מורגשת גם בתחום זה.

כמה תמוהים היו נראים לעיני בשר דברי קדשו באלול תנש״א:

״שואלים על כן שמדברים לאחרונה שהגאולה באה תיכף ומיד ממש – לכאורה: כיצד יכול זה לעבור ולהצליח בצורה חלקה כל כן; כיצד יגיבו בני הבית על זה, ומה יאמר העולם על כן!! והמענה הוא, שאילו היו עניני הגאולה חידוש, אולי היה מקום לשאלה, אבל היות שהגאולה אינה חידוש דבר, אלא כל עניני הגאולה התחילו כבר וכבר נמשכו ונתקבלו בעולם הזה הגשמי התחתון שאין תחתון למטה ממנו, – לא יהיה פלא כאשר הגאולה באה תיכף ומיד ממש!״

עתה, שזו התחושה המפעמת בכל הלבבות, נשכיל להבין, שכשם שהתקיימו כל דברי קדשו, וזכינו לראות זאת בעינינו, כן נזכה ל״ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים״, בעת שיגלה ה׳ את נשיא דורנו משיח צדקנו לעינינו, והיתה לה׳ המלוכה!

(פנימיות 63 ניסן ה'תשנ"ד – מאת הרב יוסף אברהם פיזם)