איך הגיע בחור ליטאי ירושלמי ממשפחת בלוי המפורסמת, לצמרת רבני ושלוחי חסידות חב״ד

איך הגיע בחור ליטאי ירושלמי, ממשפחת בלוי המפורסמת, לצמרת רבני ושלוחי חסידות חב״ד ?

ראיון בקצירת האומר עם הגה״ח הרב טוביה בלוי שליט״א

פנינו הפעם אל הגה״ח הרב טוביה בלוי שליט״א, מהוגי הדעות החב׳׳דיים, בקיא ומעמיק בכל חלקי התורה, מחבר ועורך ספרים במשנת הרבי ובהלכה ומנהג, רב קהילת חב׳׳ד בנוה יעקב, ירושלים ומנהלו הוותיק של תיכון "בית חנה״ בירושלים, פעל ופועל רבות בשליחות הרבי במסירות אין קץ, וזכה לקרב רבים לתורת החסידות.

הרב יספר לנו קצת על עצמו…

נולדתי בירושלים לפני 79 שנים בשנת תרצ״ו, למשפחת בלוי המפורסמת. סבי היה הרב משה בלוי זצ״ל, שהיה המייסד של ׳אגודת ישראל׳ בארץ הקודש. קיבלתי כמובן חינוך תורני מובהק. משפחתי לא היתה נמנית על שום חסידות והייתה שייכת לקהילת ה׳פרושים׳ (ליטאים ירושלמיים).

למדתי בתלמוד ־ תורה ״עץ חיים״ ואחר ־ כך בישיבה שם. נחשבתי כבחור טוב גם בלמדנות וגם ביראת ־ שמים כפי הדרך שהיתה מקובלת בחוגי משפחתי. הכרתי רבים מגדולי התורה בירושלים ואהבתי להתרשם מדבריהם.

מה הביא את הרב לחב״ד?

בהגיעי לגיל 17־16 חשתי צימאון וכמיהה למשהו רוחני יותר, פנימי, מהותי, נוסף על המטען הרוחני שקיבלתי מהוריי ורבותיי. התחלתי לחפש ולבקש דרך שתענה ותספק את צמאוני הרוחני. משך כשנה בערך התחלתי להתעניין בדרכים השונות בעבודת ה׳. שוחחתי עם אדמו״רים רבנים וראשי ישיבות והתעניינתי בשיטותיהם ובדרכיהם בעבודת ה', אינני מוצא טעם למנות את הזרמים השונים שאותם למדתי להכיר.

בחודש אדר תשי״ג למדתי לראשונה בחיי מאמר בספר ״תורה אור״ – שחיבר רבי שניאור ־ זלמן מלאדי, האדמו״ר הזקן, דיבור ־ המתחיל" יביאו לבוש מלכות״. את המאמר למדתי מפי הגה״ח ר׳ אברהם ־ לייב קליין זצ״ל (הוא גם שקירב את מזכירו של הרבי נשיא דורנו, הרה״ח ר׳ בנימין הלוי קליין ע״ה לחב״ד). אז חשתי לראשונה בחיי סיפוק רוחני עצום, והתעורר בי חשק ללמוד עוד ועוד את דרך חסידות חב״ד.

התחלתי להשתתף בשיעורי תניא של המשפיע הרה״ח הרב משה ־ יהודה רייכמן זצ״ל בישיבת "תורת אמת״. שם גם שוחחו איתי אברכים ובחורים מן הישיבה ובעיקר הרה״ח ר׳ שמעון יעקובוביץ׳ ע״ה. למרות כל זה היו לי ספיקות והתלבטויות רבות אם אכן דרך זו מתאימה לי. הציק לי במיוחד החשש מלימוד קבלה שתורת חב״ד מלאה ממנה.

ואיך נפתרה הבעיה?

בסופו של דבר יעצו לי לכתוב מכתב לרבי ולהציע את התלבטויותיי. כך עשיתי, ובערב ראש ־ השנה תשי״ד זכיתי לקבל מענה שהכניסני בבת ־ אחת ברמ״ח אבריי ושס״ה גידיי לחסידות חב״ד. וזה לשונו: ״במענה על מכתבו מיו״ד אלול, בו כותב על אופן לימודו עד עתה וקיום המצות שלו, והחששות שיש לו בעסק לימוד תורת החסידות.

והנה אין לחשוש כלל וכלל כי אין זה לימוד תורת הקבלה אלא לימוד תורת החסידות אף שלפעמים נזכרים ענינים מתורת הקבלה, אבל הביאור שלהם ע״פ תורת החסידות שולל מקום לחששות האמורות במכתבו, והי׳ מהמוכרח שילמוד את הקונטרס עץ החיים וקונטרס ומעין מכ״ק אדמו״ר מוהרש״ב והמבוא לקונטרס עץ החיים מכ״ק מו״ח אדמו״ר זצוקללה״ה נבג״מ זי״ע, אשר אז יראה עד כמה החששות שלו אין להם כל יסוד, ואינו אלא עצת היצר למנוע ממנו ידיעה בחלק גדול מתוה״ק אשר דוקא דורנו זה דעקבתא דמשיחא זכה שיתגלה חלק זה לרבים, ואם בהשגחה פרטית זכה גם הוא שיוודע לו אודות זה צריך לתפוס בהזדמנות זו בכל רמ״ח אבריו ושס״ה גידיו מבלי להכנס בשקו״ט עם היצה״ר שלו המעורר אצלו חששות הנ״ל, ואם מעט אור דוחה הרבה חשך הרי עאכו״כ הרבה אור, ואין להקשות מה הי' בדורות הראשונים קודם שנתגלה תורת החסידות, כי קושיא זו דומה להיש מקשים מה הי׳ בזמן המשנה קודם שהיתה הגמרא ובזמן הגמרא קודם שהיו ספרי הראשונים וכו׳ והאריכות בזה אך למותר, ויעיין בקונטרס עץ החיים הנ״ל וינעם לו וירווח לו והשי״ת יצליחו להוסיף אומץ בתורת הנגלה ובתורת החסידות גם יחד ובהצלחה.

בברכת כתיבה וחתימה טובה״.

הרבי כותב: ״ואין להקשות מה היה בדורות הראשונים״.״ הייתה לרב שאלה כזאת ?

כאן טמון סיפור מיוחד שממחיש את רוח ־ קודשו של הרבי. כשהתחלתי ללמוד חסידות הייתי עושה זאת בסתר, כדי שהוריי לא ידעו על כך. אך כעבור מספר שבועות גילה אבי ז״ל את העניין והחל להקשות עליי בנושא: ״והרי גם לפני ־ כן היית בחור מצויין בתורה? ובכלל, מה עשו בדורות הראשונים קודם שנתגלה תורת החסידות?״.

האמת שאת השאלה הזאת לא כתבתי לרבי, אבל הרבי, שידע גם ידע, בחר לכתוב לי את התשובה לשאלתו של אבי…

מאז אני בחב״ד ואידך פירושא הוא…

פנימיות 82 – ראיון עם הרב טוביה בלוי לאויוש"ט)