פרופסור ירמיהו ברנובר

{פרופסור ירמיהו ברנובר עם הרבי חבדפדיה}

הפרופ׳ ירמיהו ברנובר זכה לשם עולמי כחוקר וכבר־סמכא בתחום המגנטו ־ הידרודינמיקה. תחום זה, בו עוסק מספר מצומצם של מדענים מקצועיים, מחפש אחר מקורות אנרגיה חלופיים וזולים. בשנות ה־60 פירסם ברנובר, שחי אז בברית־המועצות, תוצאות מחקר שהיקנה לו מוניטין.

באותה תקופה נפגש עם יהודים חסידי חב׳׳ד שנאלצו אז לפעול במחתרת, ונחשף, לראשונה בחייו, למקורות היהדות. לבסוף, בשנת תשל״ב, כאשר פתחו בפניו השלטונות את שערי היציאה, עלה ארצה, כיהודי שומר תורה ומצוות.

פרופ׳ ברנובר: ״בחורף תשל״ג שהיתי בארה״ב למסע הרצאות ממושך שארך כחודשיים ימים. ר׳ אברהם שם־טוב, מוותיקי ה״שלוחים״, הפציר בי שאכלול גם את האוניברסיטה של פנסילווניה בתוכנית הרצאותי.

״זמן קצר לפני הנסיעה לאוניברסטיה, נפלה בחלקי הזכות להיכנס ל"יחידות" אצל הרבי. בין יתר הדברים שנדונו, העליתי את דבר הנסיעה לפילדלפיה. הרבי התעניין בפרטי התכנית שיועדה לערב ההרצאה, ואז העיר: בשהותך בפילדלפיה, אל נא תשכח להציג את עצמך בפני פרופסור מקומי המתעניין בנושאי עבודתך. "הופתעתי מאד". הכרתי היטב את כל המדענים האמריקאים שהיו מעורבים בתחום זה של מגנטו ־ הידרודינמיקה, ואת האוניברסיטאות בהן עבדו. לא עלה בידי להיזכר אף לא באחד מהם שחי בפילדלפיה.

״בהגיענו לפילדלפיה, הגיע הרב שם־טוב בעצמו לאסוף אותנו מתחנת הרכבת. בנסיעה סיפרתי לו על ה"יחידות" ועל ההערה המוזרה של הרבי. ציינתי, כי נראה שנפלה כאן טעות כלשהי. "הרבי איננו טועה", חייך ר׳ אברהם, ״הבה ואסייע לך למצוא אותו מדען״

"הרב שם־טוב שיכנעני לבקר באוניברסיטה של טמפל ובאוניברסיטת פנסילווניה ולבדוק בפקולטות השונות. לאחר שעות רבות של חיפושים, הוצגנו בפני פרופ׳ שואן־יה. היה זה חידוש מרענן, לפגוש באדם המצוי היטב בהידרודינמיקה ולשוחח עימו. לפני שנפרדנו, אמר לי פרופ׳ יה: ״בעוד שישה שבועות ייערך באוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה כנס בינלאומי להידרודינמיקה. אף שתכנית ההרצאות כבר נקבעה, אעשה כל שביכולתי לדבר על ליבם של אנשי הוועדה המארגנת כדי שיכללו אותך ברשימת המרצים. אנו חייבים לאפשר לעמית ־ מחקר שזה עתה יצא מברית־המועצות להביע את השקפותיו בנושא".

הבטתי בו בהפתעה. אמרת שהתכנית כבר נקבעה, הלא־כן? ״פרופ׳ יה חייך. "אתה מבין, אני חבר בוועדה המארגנת",

״הודיתי לפרופ׳ יה על הצעתו האדיבה, אך דחיתיה. הסברתי לו כי רעייתי ואני כבר מצפים בקוצר רוח לשובנו הביתה, לארץ־ישראל, שכן מסענו כבר התארך יתר על המידה.

שבנו לניו־יורק והתחלנו בהכנות לחזרה ארצה. כתבתי לרבי דין־וחשבון על המסע שערכנו לפילדלפיה, והזכרתי גם את הפגישה עם הפרופ׳ יה. הרבי הפתיעני שוב: הוא ייעצני לשנות את תוכניותי ולהיענות להזמנה. "בכנס זה יש הזדמנות חשובה עבורך", אמר.

הופתענו למשמע תגובת הרבי, אך על אף הקושי שהיה כרוך בשינוי התוכניות, היכרנוהו כבר אז במידה מספקת כדי שנדע לייחס חשיבות מרובה לעצתו. התקשרתי לפרופ׳ יה, והוא שמח מאד וכלל אותי ברשימת המרצים. ״עד מהרה התברר לי עד כמה רבת חשיבות היתה השתתפותי בכנס. פגשתי שם שני נציגים של הצי הימי האמריקאי; הם קראו את מחקרי והביעו נכונות לממן את המשך המחקר. יידוע לנו שאתה מעונין להקים את מעבדת המחקר שלך בישראל, ואנו מוכנים להעמיד לרשותך את האמצעים הכספיים הדרושים לך להמשך עבודתך שם; אמרו.

״כתוצאה מכך הקמתי מעבדה באוניברסיטת באר־שבע, והיא זכתה להכרה בין לאומית במחקר ההידרודינמי. הצי הימי של ארה״ב הוסיף וחידש מאז את חוזה ההתקשרות בינינו שש פעמים! לא יכולתי לתאר לעצמי עד כמה מרחיק לכת מבטו של הרבי ועד כמה לא תסולא עצתו בפז. חלפו מאז למעלה מעשרים שנה, ולאחרונה זכה הפרוייקט שלי למענק בסך 15 מיליון דולר ממשלת ארה״ב כדי להמשיך במחקר ובפיתוח של טכנולוגיה חדשנית זו להפקת אנרגיה״.

לעיתים קרובות מעדכן פרופ' ברנובר את הרבי על אודות מסלולי מחקריו השונים. במקרה אחד, הציג בפניו מחקר מורכב ומתוחכם מאד, אשר נבנה על פי חישובים מתמאטיים נרחבים שהוכנו במחשב. הרבי עיין בדו״ח וקבע: "יש כאן שני מספרים שגויים״.

פרופי ברנובר נדהם: "אבל מחקר זה מבוסס על חישוביה של תוכנה מתקדמת ביותר!״

הרבי חייך: "עם כל הכבוד למומחים, אתה תיווכח שנפלה כאן טעות!" ואכן, בדיקה העלתה כי נפלה אי־התאמה בעת עריכת אחד החישובים המתמאטיים. קבוצת המחקר של פרופי ברנובר נזקקה לשישה חודשים כדי לאתר את מקור הטעות…

פרופי ברנובר: באביב תשמ״ח נודע לי ממזכירות הרבי כי הוא מבקש לשוחח עימי. מובן שהגעתי ל־770 מהר ככל האפשר. הרבי ברכני לשלום וניגש מיד לעניין: הוא מבקשני להעביר מסר לאנשים שונים בברית ־ המועצות. בחלומותי הפרועים ביותר לא יכולתי להעלות על דעתי כי המסר בו מדובר, הוא השינוי הלא ייאמן שעומד להתחולל בקרוב בבריה״מ – עד לפרטים הקטנים ביותר. עם עליית מיכאיל גורבציוב לשלטון יבוא עידן חדש של חופש ופתיחות, ניבא הרבי. יש להתכונן לגלים גדולים של עליה יהודית לארץ־ישראל. הרבי יוזם תוכנית לבנייתה של קרית מגורים מיוחדת בירושלים עבור העולים החדשים.

יקשה לתאר עד כמה הופתעתי למשמע דברים אלה. אילו הייתי שומעם מפי אדם אחר, הייתי ודאי רואה זאת כחלום באספמיא. על כן לא הופתעני לגלות כי כזאת היתה גם תגובתם של אותם אנשים בבריה״מ, עימם יצרתי קשר טלפוני: ״האם אתה בטוח שהרבי אמר לך כך בדיוק?״ זאת היתה השאלה שנשאלה שוב ושוב, בספקנו גלויה. לא היו אלה אנשים סתם: היו אלה חסידיו המובהקים של הרבי, שפעלו כל אותה עת במחתרת להפצת יהדות במסירות נפש.

״באותה תקופה פירסמו עתונים מכובדים כ"ניו יורק טיימס" ו"ניו יורק פוסט" מאמרי מערכת בעמודיהם הראשונים, ובהם תחזיות קודרות לפיהן עתיד גורבציוב לאמץ את המדיניות הקומוניסטית הנוקשה של קודמו, ואנשים שהתגוררו אז בברית־המועצות אף חשו זאת בעוצמה יתירה.

כאשר בישרתי לרבי כיצד נתקבלו דבריו, הוא ביקשני לשוב ולהתקשר עימם ולהבטיחם פעם נוספת, כי השינוי המיוחד בו יבוא.

׳׳ההסטוריה העידה על התגשמות נבואתו של הרבי. בתשנ״ב, בעת ביקור שערך בישראל, הוצגתי בפני מיכאיל גורבציוב. סיפרתי לו ולרעייתו ראיסה על הדברים שהשמיע הרבי, שבע שנים קודם לכן. גורבצוב היה יותר ממופתע: ״כאשר עליתי לשלטון בתשמ״ז, לא היתה לי כל תוכנית מרחיקת לכת באשר לעתיד והשתלשלות הדברים היה לגמרי אחרת מכפי שחשבתי. רצוני לפגוש באדם זה, שידע כה רבות באיזה נתיב תלך ארצי״.

(כסלו ה'תשנ"ח – פנימיות 49)